Google je predstavio rezultate svog Consumer Barometer istraživanja, sprovedenog u saradnji sa IAB Europe i TNS Infratest, sa ciljem da se obezbedi uvid u navike potoršača i upozna sa načinom na koji potrošači koriste Internet kao izvor informacija pri donošenju odluke šta će kupiti. U ovom istraživanju, koje pruža uvid kompanijama u to kako potrošači pretražuju na Internetu i van njega pre nego se odluče na kupovinu, učestvovalo je više od 2.500 posetilaca sajtova u Srbiji, koji imaju opciju kupovine datog proizvoda ili kategorije usluge. Razmatrano je trideset šest različitih kategorija podeljeno u sedam sektora među kojima su maloprodaja, tehnologija, namirnice i zdravstene usluge, auto industrija, mediji i zabava, putovanja, finansije i nekretnine. Posetiocima su postavljana pitanja vezana za proizvode kupljene u poslednjih dvanaest meseci, a pitanja su bila o tome kako istražuju informacije o željenom proizvodu i kako odlučuju šta će kupiti.
Darko Dujić, direktor razvoja poslovanja u kompaniji Google za Adrijatik region rekao je: “Istraživanje je pokazalo da u Srbiji internet ima najveći uticaj na donošenje odluke o kupovini. Tako u zavisnosti od kategorije, između 53 i 92 odsto pretraživanja proizvoda i donošenja odluka nastaje korišćenjem Internet izvora. Na primer, u sektoru maloprodaje, 69 odsto pojedinaca koji su kupili neki maloprodajni artikal, prethodno je izvršilo pretragu i donelo odluku nakon pretraživanja nekog internet izvora, iako je samo 18 odsto kupovine zapravo učinjeno online. Online transakcije u sektoru maloprodaje su manje od onih u Sloveniji, koje iznose 23 odsto.“ Dujić nastavlja: „Građani Srbije koji koriste Internet najčešće donose odluku o kupovini proizvoda u kategoriji putovanja gde čak 92 odsto pretražuje, dok 36 odsto i obavi online kupovinu. Posle putovanja, druga najčešća je kategorija portošačke elektronike i mobilnih uređaja gde 89 odsto ispitanih pretražuje informacije po Internetu, a njih 26 odsto i izvrši kupovinu online. Tu je i kategorija medija, gde na primer spadaju bioskopske karte, sa čak 81odsto ispitanih koji su pretraživali proizvod po internetu, dok je 26 odsto izvršilo kupovinu online. Što se tiče donošenja odluke o kupovini tehničkih uređaja ili maloprodajnih artikala, većina kupaca u Srbiji počne sa pretragom nedelju dana pre kupovine. Podaci takođe pokazuju i sjajan potencijal za poboljšanje direktne online kupovine u kategoriji finansija i osiiguranja, pošto manje od 10 odsto građana Srbije obavlja ove transakcije na taj način, dok, na primer, u Baltičkim zemljama taj procenat iznosi preko 60 odsto. Andrej Koštomaj, marketing menadžer za region Adrijatika je dodao “U poređenju sa ostalim zemljama iz regiona jugoistočne Evrope, vidimo mnogo mogućnosti u regionu Adrijatika. Velike kompanije kao i male i srednje firme bi morale da učine svoje prozvode i usluge vidljivijim na Internetu, da bi korisnici mogli da ih pronađu i da se o njima informišu. Ukoliko se ponuda kvalitetnih internet sajtova poveća, potražnja će takođe rasti, što je iskustvo sa drugih tržišta.” U prethodnih 12 meseci, u maloprodajnom sektoru u Srbiji, kategorije na koje je najviše uticala Internet pretraga su kućni aparati 89 odsto, potom knjige 85 odsto i sportska oprema 85 odsto, za kojima slede odeća i modni dodaci sa 66 odsto. Istovremeno, stvari iz ovih kategorija koje su najčešće kupovane online su bile knjige sa 34 odsto, i sportska oprema sa 18, dok su stvari za uređivanje kuće bile najmanje kupovani proizvodi sa samo 10 odsto. Većina ljudi ode na Internet da pronađe proizvod koji im se dopada i mesto gde žele da ga kupe, a nakon toga odu u radnju i kupe ga. Ukoliko prodavac nameštaja nije prisutan na internetu, vrlo verovatno ne crpi svoje mogućnosti u punom obimu. Kupci nameštaja više ne idu od radnje do radnje kako bi pronašli ono šta im je potrebno, već istražuju online”, zaključio je Koštomaj. U Srbiji (97 odsto), Hrvatskoj (98 odsto) i Sloveniji (91 odsto), Google je najpopularnija alatka za pretraživanje interneta, a građani Srbije najčešće koriste desktop računare i tablete kako bi pretraživali informacije u oblasti putovanja (84 odsto), kao i proizvode iz kategorije tehnologije (80 odsto). U isto vreme, sa mobilnih telefona se najčešće pr ztražuju informaije vezane za putovanja (10 odsto) i stvari iz kategorije medija i tehnologije (po 9 odsto). “Ovo istraživanje omogućava da kompanije otkriju neke zaista korisne informacije, na primer, informacije o tome koji prozvodi se više pretražuju online, a koji više offline, da li korisnici koriste smart telefone ili desktop računare za svoja pretraživanja i za koju kategoriju proizvoda, kao i koliko dugo pre same kupovine oni pretražuju proizvode. U današnje vreme, veoma je važno da se razumeju ove informacije kako bi kompanije mogle da izađu u susret svojim korisnicima” , zaključio je Joško Mrndže, direktor kompanije Google za Adrijatik region.